Kategorie
Uncategorised

Grzegorz Boczar: Media coraz częściej przestają pełnić rolę nośnika informacji

O zmieniających się widokach za oknem, obseracji pandemii z hiszpańskiej perspektywy oraz nowotworze XXI w. opowiada nam Grzegorz Boczar.

Fot. album prywatny

Jak wygląda Twój zwykły dzień roboczy?

Mój „zwykły dzień roboczy” codziennie jest inny ze względu na różnorodność projektów, nad którymi pracuję oraz zmienność… widoków za oknem. Od ponad 2 lat swoją pracę wykonuję zdalnie z różnych zakątków świata, a duży wpływ na wygląd mojego dnia mają strefy czasowe oraz klimat. Zawsze staram się planować dzień w taki sposób, aby wykorzystać go jak najlepiej od strony zawodowej, a jednocześnie mieć możliwość cieszenia się pięknymi okolicznościami przyrody. Prowadzi to m.in. do tego, że czasem pracuję w weekendy, aby mieć więcej wolnego czasu w tygodniu.

Nad czym aktualnie pracujesz?

Zawodowo już od kilku lat zajmuję się tworzeniem i rozwojem oprogramowania dla polskiej firmy z obszaru FinTech. Współtworzę również projekt podróżniczy Takeyourway (https://takeyourway.pl/), w ramach którego pokazuję jak wygląda życie w podróży połączone z pracą. Przybliżam różne miejsca na naszej planecie, podaję praktyczne informacje oraz zamieszczam zdjęcia. Wiele zdjęć 🙂

Niedawno ukończyłem prace nad książką „Z biletem w jedną stronę. Jak przygotować się do podróży” (https://zbiletemwjednastrone.pl/). To gotowa instrukcja jak krok po kroku przygotować się do wyruszenia w dłuższą podróż. Również w podróż z pracą. Wiedzę i doświadczenie do napisania książki zbierałem przy okazji półtorarocznej podróży dookoła świata.

Dodatkowo, aktualnie pracuję jeszcze nad kilkoma mniejszymi projektami podróżniczymi związanymi z Gran Canarią.

Fot. album prywatny

Jak pandemia wpłynęła na Twoją pracę?

Światowy kryzys zdrowotny nie wpłynął negatywnie na moje życie zawodowe. Prawdę mówiąc pracuję nieco więcej niż przed pandemią, która sprawiła, że częściej widzę te same miejsca za oknem i mniej czasu poświęcam na przemieszczanie się. Sytuacja epidemiczna i związane z nią utrudnienia w swobodnym poruszaniu się po świecie spowodowały, że wygodniej zaszyć się w jednym miejscu. Z tego też względu przeniosłem swoje „zdalne biuro” na Gran Canarię, skąd aktualnie pracuję.

Szeroko wdrażana praca zdalna również nie była dla mnie niczym nowym, bo pracuję na odległość od lat. Jedyną różnicą jest fakt, że moi współpracownicy również łączą się indywidualnie ze swoich domów na zdalne spotkania, co z mojej perspektywy ułatwia komunikację w stosunku do grupowego dzwonienia z jednej salki konferencyjnej.

Jak oceniasz rolę mediów w obecnej covidowej sytuacji? Myślisz, że współpraca z ekspertami ma znaczenie?

Rola mediów jest kluczowa w sytuacji, gdy ludzie są odcięci od codzienności, do której przywykli przez dotychczasowe życie. Paradoksalnie, zamknięcie w domach i przykucie do komputerów w domowych zakątkach sprawiły, że jesteśmy jeszcze mocniej wystawieni na potoki informacji płynące z mass mediów. Tym większa odpowiedzialność leży na osobach, które docierają z informacjami do jednostek, bo to właśnie oni mają największy wpływ na odbiór codzienności i nastroje społeczne. Tym ważniejsze jest, by angażować ekspertów w swoich dziedzinach, jako gwarantów jakości i rzetelności informacji, które trafiają do odbiorców.

Fot. https://www.instagram.com/takeyourwaypl/

Czy zauważasz obecność hoaxów i dezinformacji w swoim środowisku?

W czasach pandemii i ograniczenia interakcji społecznych mocno zatarły się granice lokalnych społeczności. Żyjemy w globalnej, wirtualnej wiosce i czujemy to bardziej niż kiedykolwiek. To wszystko sprawia, że trudno mówić precyzyjnie o „swoim środowisku”. Potok informacji trafia do nas zwłaszcza z sieci, a skalę dezinformacji można odczuć dopiero pozyskując wiedzę z wielu różnych miejsc. W moim odczuciu dezinformacja to nowotwór XXI wieku, który wraz z postępowaniem choroby będzie coraz cięższy do wyleczenia.

Staram się śledzić różne, czasem skrajne politycznie, źródła informacji w Polsce oraz Hiszpanii, w której aktualnie przebywam. Niesamowite i smutne, jak różni się narracja przy przekazywaniu tych samych informacji. To najlepiej pokazuje, że media coraz częściej przestają pełnić rolę nośnika informacji, a stają się bardziej jej interpretatorem tworząc narrację zgodną z obranym kierunkiem. Subiektywnym spostrzeżeniem jest to, że takie zapędy o wiele częściej dostrzegam w polskich mediach, niż kanaryjskich, gdzie często podawane są suche informacje, bez dodatkowego przekazu.

Nie zapominajmy też o mediach społecznościowych, gdzie ludzie zamykają się w swoich bańkach informacyjnych. Stan ten jest podsycany przez algorytmy takich serwisów, które otaczają użytkownika treściami podobnymi do tych, którymi był historycznie zainteresowany. Łatwo w ten sposób zamknąć się na inny punkt widzenia.

Jakich tematów według Ciebie brakuje w mediach? O czym pisze się za mało?

Świat jest piękny, a ludzie dobrzy – tego nauczyły mnie podróże. Oczywiście nie brak jednostek czy miejsc, które są zaprzeczeniem takiej tezy, ale patrzę na nie jak na wyjątki potwierdzające regułę. W dzisiejszych mediach przede wszystkim brak mi pozytywnego przekazu. Zwłaszcza teraz, gdy ludzie muszą borykać się z trudnościami zdrowotnymi, utratą najbliższych czy źródła dochodów. Zamknięcie w domach, kiepska pogoda czy brak dostępu do aktywności fizycznej tylko pogłębia depresyjny nastrój. Byłoby sympatycznie, gdyby masowe media spełniając swoją rolę informacyjną dla społeczeństwa, pamiętały o tym, że na świecie dzieją się też dobre rzeczy, zamiast skupiać się na sensacjach o negatywnym wydźwięku. To oczywiste, że łatwiej „sprzedać” kontrowersyjną historię czy wrzucić kolejny clickbaitowy tytuł, ale łatwiej nie znaczy lepiej, a docierając do ogromnych grup osób trzeba brać odpowiedzialność za skutki swoich działań.

Fot. https://www.instagram.com/takeyourwaypl/

Co chciałabyś zmienić w mediach?

Żyjemy w czasach, gdzie liczą się zasięgi i… czas. Każdy twórca (nieważne czy niewielki bloger czy ogólnoświatowa redakcja) chce odgryźć dla siebie kawałek „tortu” reprezentowanego przez potencjalnych odbiorców. Przesyt informacji jest tak duży, że w natłoku treści nietrudno znaleźć te potrzebne, ale sztuką jest dojść do tego, która jest prawdziwa/aktualna/rzetelna, bo w różnych źródłach doszukać się można wielu sprzeczności.

W mediach społecznościowych masz sekundy żeby zainteresować swoimi treściami osoby scrollujące feed, zanim polecą dalej. Publikując bieżące informacje uczestniczysz w ciągłym wyścigu, w którym działa zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Wszystko sprowadza się do walki o zasięgi i uwagę, przyciąganą m.in. clickbaitowymi tytułami, a odbywa się to kosztem jakości dostarczanych treści. Mam jednak świadomość, że chęć zmiany tego stanu jest utopijna. Społeczeństwo jest już mocno przyzwyczajone do tego sposobu przyciągania uwagi oraz, według badań, skanuje treści zamiast je czytać. To nie zachęca mediów do zmiany, bo po co zmieniać coś, co po prostu działa.

Jakie masz plany na ten rok?

Rok 2020 namieszał nieco w moim prywatnym życiu, anulował wiele planów i odwlekł na „lepsze czasy” część marzeń, których spełnienie było o krok. W 2021 postanowiłem brać rzeczywistość taką, jaka jest i podejmować decyzje, które w danej chwili będą wydawały mi się najbardziej korzystne. To będzie rok przerwy na poukładanie w głowie bardziej długoterminowych planów oraz łapanie nadarzających się okazji. Tym sposobem np. zacząłem pracować nad poprawą znajomości języka hiszpańskiego. Chciałbym też pod koniec roku móc powiedzieć, że w 2021 spędziłem trochę czasu w Afryce. Czy się uda? Czas pokaże. Ten rok niech będzie, wyjątkowo, bez presji 🙂

Dowiedz się więcej i wypróbuj naszą bezpłatną usługę, która łączy dziennikarzy z ekspertami.

Jestem dziennikarzem

Przygotowujesz artykuł i szukasz wiarygodnego źródła informacji?

BEZPŁATNA * usługa dla dziennikarzy i blogerów szukujących sprawdzonego źródła informacji i cytatów.

* na zawsze za darmo

Jestem ekspertem

Szukasz sposobu na wypromowanie się w mediach?

BEZPŁATNA * usługa dla ekspertów i firm, które chcą wypromować się w mediach.

* na zawsze za darmo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *